lördag 17 december 2016

NAZISTEN (avsnittet även publicerat i tidskriften Ad Lucem)



gör som hjärtat blomma (blommande du och blommande du)
knoppen vinka hela du (hel och duande hel)
till en blodvärld vatten (vattnig och vek och vattnig och vek)
gödsel aska lite salt (jord och saltjorden jord)
trösta ögat nöten (nötiga bröst och nötiga bröst)
bruka bränna tesked till (svag och tillgjord och svag)
sil med bindväv stjälken (stjälkände skaft och stjälkände skaft)
kvistar vänta max en kvart stjälkände skärande snett och borta
gör som manskropp fåra fårande skärande växter borta
groddar krypa en till två (du och tvåsamma du)
skopa krångel skrämma (skrämmande hård och skrämmande hård)
fågel daller in och slå (fint och slående fint)
gör som nagla skörda (skördare log och skördare log)
axen torka gör det du (torr och du som är torr)
några tårar frukter (frukter och dagg och frukter och dagg)
stam som niger räcker nu (nog och nutida nog)
räcker aldrig stamma stammiga eldade celler borta
frö får aldrig ta dem nu nutida eldade skörden borta
blanda döda växter (växterna dör och växterna dör)
maten rör sig aldrig nu (ro och nutida ro)


I Göteborg i början av nittiotalet satt jag på en asiatisk krog och pratade med en nazist i den idiotiska tron att alla människor går att resonera med och påverka. Jag befann mig i en kortvarig mer maskulin fas och hade avstått från mascara och nagellack, så det dröjde någon timme innan nazisten insåg att jag var bög (låt oss benämna det: bög). Men då han gjorde det så övergav han genast alla rekryteringsförsök för att ersätta dem med oväntat komplicerade invektiv, vilka ännu utgör en sorts korrelat till somlig poesi jag skriver. Han var väldigt stilig, väldigt påstridig och väldigt farlig. Jag var bara korkad.


jag var HJÄRTAT bara korkad
han var väldigt VINKA stilig
BLODVÄRLD omvärld blev till snöglopp
övermannens muskler ASKA
välte ÖGAT undan skyddet
rösten skar men BRÄNNA lågmält
BINDVÄV ögon såg och visste
inget är så vackert VÄNTA
allt vad MANSKROPP kroppen sökte
några snitt och KRYPA huggsår
KRÅNGEL snö i alkoholen
dumt att vara nykter DALLER
kroppen NAGLA söker ännu
till exempel TORKA spikar
TÅRAR att på vårdcentralen
dra ur skulderbladen NIGER
jag kan ALDRIG inte leva
med min hårdhets ALDRIG iver
DÖDA brännvitt fuktigt snöfall
några fingrar rör sig RÖR SIG


I början höll jag käften. Det skötte sig självt. I början slutade jag med det. I början satt jag på en krog och pratade. Det skötte sig självt. I början som ett havererat pojkansikte med kanske några flickskal under. Satt jag. Men vet inte längre vad det innebar att sitta då. På den tiden. Eller hur det gjordes. Eller hur många vi var eller hur trasiga. I den idiotiska tron att alla människor och så vidare. Det skötte sig självt. I den idiotiska handlingsplanen inskrivna var både vi och de och pratade gjorde vi men inte de och vi pratade oavbrutet. Om vi kunde. Om vi tilläts. I den idiotiska fasen inuti en krog i en nazist i flickskal inskrivna av dem och av oss själva. Det skötte sig självt och vi deltog villigt. Det var möjligen deprimerande. I början skrev jag in mig i flickskal men det var aldrig skalen som var flicka och aldrig något annat heller. Torkade blommor. Mascara och nagellack. Vi gick sönder hela tiden men för min del kändes det meningslöst eftersom ingenting fanns att se bakom sprickorna. Utom det viktigaste (hahaha). Det vill säga ingen att resonera med eller ordfritt påverka. Annat var det på ytan. Torkade förnimmelser och torkat ömhetsbehov. Inga blommor. Deprimerande. Han iakttog deprimerad en kortvarig maskulin fas. Alltså nazisten. Mascara och nagellack var vad som fanns tillgängligt. Inte många chanser. De dröjde någon timme innan jag var bög. Sedan var jag det. Nazisten övergav alla rekryteringsförsök. Äntligen bög och äntligen fri från torkade och fruktansvärda blommor. Nazisten. Oväntat komplicerade invektiv. Väldigt stilig och väldigt farlig. Jag hade det bra.


jag var kanske älskad som ung och korkad
tar tillbaka dumdristigt vilsamt stilla
han var kåt han kysste sig hård och vacker
med en tanke slagen i trans till natten
bort med omvärld titta försvunnet snöglopp
glad att kunna avsmaka smått och sluka
överman på dignande långbord muskel
nafsa ont och avstyr nej korrigera
medan utsatt flydde sig undan skyddet
flydde farligt inåt i härd förklarad
medan rösten skärande släckte lågmäld
medan andra lågmälda fick besvära
hund i ögon skuren de åt och visste
allt om glöd och rostad beslutsam envis
kämpe under plankorna död i bråten
djuret under plankorna dött i bråten
inget var så vackert och drogs tillbaka
sa du livsmål snål ransonering vårdplan
medan allt vad kroppen så lämpligt sökte
sökte hanen kropp och han slet i pälsen
ryckte några snitt ur sin bädd med tuggor
is och foderbänk som en könslig fälla
kanske eld och blod lite sprit i fällan
ryckte hår och sträckande skinn fördärvat
det är dumt att aldrig gå fram och säga
kommer av sig gör det elektriskt nära
nästan nykter nationalistiskt nära
köttet själen medborgartungan nära
till exempel nålar sterila handslag
till exempel spikar och snart för nära
i ett hål som gjorde oss ont på riktigt
borta dött den farlige som de andra
döda bortfall ingen på vårdcentralen
kunde farligt spika som hemspråk väggfast
fatta ord som ryckta ur skuldran lindrad
ryckta eller lindrande små ur kroppen
se så svårt att leva med långsamt ryckta
mycket långsamt lindrande aldrig lurad
aldrig hinna fram och fördröjda läker
denna muskel frilagd i ljusa dagens
ljusa livstid lindrar hans hårdhets iver
ner med alla främmandekomna smärtor
ut ur brännvitt fuktigt arkiv och drivsnö
bränning bryts de frusna kan tvingas leva
några dumma fingrar och ögon rör sig
krossa bränna dumma förstörda dränkta
unga bittert vanställda sockersöta
frukostmat och lättslagen nerfryst skalle
bort med alla lättslagna fula frusna
bort med alla dumma de sönderfrusna


hjärtat vinka blodvärld
aska ögat bränna
bindväv vänta manskropp
krypa krångel daller
nagla torka tårar
niger aldrig aldrig
döda rör sig



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar