BETTY BOOP har
ett alldeles eget språk. Så hävdas det i filmen med snarlik titel. Jag sjunger
inför publik, det är 1935 och vi vet mycket lite om kommande krig. Sången och
dansen uppskattas och älskas. När jag slutat uppträda dubbas jag till japanska,
för denna lågpris-dvd inhandlades på en Family Mart eller Sunkus eller liknande
i Osaka under en novembervistelse 2011, och från producenthåll var den aldrig
tänkt för svenska kunder. Vi tyckte om en annan sorts musik på trettiotalet,
men det är inte nödvändigtvis fråga om linjär utveckling mot det objektivt
bättre här. Jag måste föra med mig, förvalta och omvandla den musiken, jag
måste göra dig glad, jag måste, sjunger jag ilsket och trött på flyplatsen med
dubbelremmad, uttjänt väska som ställer till med problem vid varje jävla
incheckning. Jag har ett levande singelflygplan (med propeller) som springer
och flaxar med vingarna vid takeoff, och jag har ställt in den elektriska
kosmosnavigatören på Japan och en teaterscen där, och jag vet att jag är
efterlängtad, hela världen älskar ju mig. BETTY BOOP har ett alldeles eget
språk, som i kraft av sin obegriplighet är universellt. Men det brukas bara
tillfälligtvis. Jag sjunger annars på engelska, och japansk textning finns då
tillgänglig för korrekt kundkrets, men eftersom jag pratar japanska när jag
pratar så förstår jag inte mina egna ord när jag pratar fram dem, bara när jag
sjunger fram dem, delvis på grund av att jag är svensk och svenskpratande och
från vissa perspektiv obildad och obildbar. Men pratar (och sjunger), det gör jag,
boop-boop-a-doop. BETTY BOOP har ett alldeles eget språk, detta blir därefter
den allt förändrande extrainformationen på slutledningsburkens botten. Minns du
hur det lät för trettiotalsöron, detta alldeles egna språk, och minns du då
även de framfantiserade japanernas koreograferade nidbildsglädje, och hur denna
nidbildsglädje mångdubblades i vackra roterande massmönster? Minns du att jag
kallade oss något annat då, att jag sa ”vi” för att alla i en särskild grupp
skulle känna sig inkluderade? Minns du att vi misstrodde engelskan och
japanskan, trots engelskans och japanskans ömsesidiga fetischering och
försäkran om kärlek och lojalitet? Minns du att vi bara ville prata rytmiska,
hjärteburna obegripligheter? Eftersom dessa dög, och inget annat? Eftersom dessa
gav våra kroppar språklig verklighet och våra språkliga verkligheter kroppar?
BETTY BOOP drar sig tillbaka, in i filmen igen, där jag väntar i det svartvita
spökflimriga, där jag minns hackigt och i fragment. Jag minns att jag var
väldigt populär i Japan. Jag minns att animatören Myron Waldman bad en grupp
japanska studenter om etiska riktlinjer för att ej förolämpa eller på annat
sätt tappa ansiktet/byxorna. Jag minns att i originalversionen sjunger jag
titelsången först på kysk engelska, sedan på mindre kysk japanska, och i den
japanska versionen uppmanar jag slumpmässigt utvald lyssnare att ligga med mig.
Jag minns att den amerikanska publiken var överförtjust och teatern där jag
uppträdde ganska skräpig. Jag minns att jag stressad körde min fina fantasibil
till flygfältet, brummade upp via lutande vinge på mitt flygplans centrumkropp
och via finurlighet bytte jag där framgångsrikt fordon. Jag minns att jag
tryckte på startknappen och rattade in Japan i displayen. SHORTCUT. Jag minns
att jag improviserade en kimono till mitt sång- och dansnummer, omgiven av
dansfolk bland annat famnade av pulserande rislampor. Jag minns extatisk
publik, hårt stiliserad, hårt rasidentifierad. Jag minns framgång, glädje,
lycka. Jag minns ett svar via internet, avvisande. SHORTCUT. Jag minns en man
på en klubb som tyckte det var jätteroligt att jag kallade mig BETTY BOOP på
Grindr (eller var det Growlr?). Han presenterade sig som POTATO QUEEN och fick
förklara för mig att det betydde att han gillade bleka västerlänningar,
terminologin var som den var: ris är ris och potatis är potatis, han var en
POTATO QUEEN, han blev min POTATO QUEEN, jag sjöng för honom, han skrattade, vi
begrep aldrig varandra men hade det trots allt ganska bra, min POTATO QUEEN och
jag, boop-boop-a-doop, det var förfärligt.
Hello!
I like fat white men.
You have round face and pink skin.
Is cute.
Are all Swedes cute?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar