DET
HAT JAG KÄNDE inför en kurskamrat under högskoleåren då han nämnde sitt
”experimenterande med sexuella identiteter” var bortom rimlighetens
proportioner, och jag insåg detta, gav inte svärtan näring, inte ens syre; men
jag ville skrika åt honom, vill fortfarande skrika åt honom att den där gången
han provade sin flickväns behå höstterminen 1997 för att få henne fnittrig
knappast duger som storslagen vändpunkt i den underbart progressiva
könspolitiska historieskrivningen BAJS. Men dessa snåla och ilskna reaktioner
som vanställer min vardag när vänner och kollegor vill vara inkluderande, när
de valhänt bjuder på liknande oerhört överprivata anekdoter, gör ingen nytta
annat än som bensin till de små soptippsbränder jag anlägger strax bakom
ögonen, på en särskild plats och av en särskild orsak, inuti hjärnfettet, en
viktig ort därinne, det vill säga som näring till processer vilka möjliggör
skrivande och ateljéarbete. Och det kan ju vara gott så. Men det finns
alternativ, ett alternativ: det är dags för mig att hälsa på i den där andra
världen, transzonen, utommänniskoplatsen som är så frätande-närvarande inuti
munnen, och där reda ut ett och annat: låt oss kalla den orten Helvetet. Eller:
jag anträder resan: snart. Först
några ord från min allra mest behjälpliga pausfågel, här från en session för
många år sedan, fem sex år sedan, eller… närmare bestämt… jag menar:
8 april 2008: Även om de vanliga ordböckerna inte vill uppge genus
för ordet har Svenska Akademiens ordbok noterat t-genus: "ett
oxymoron", "flera oxymoron". Det låter bra och stämmer med genus
för andra grekiska ord som slutar på obetonat "-on", t.ex.
"lexikon", "stadion", "akrostikon",
"distikon". Vänliga hälsningar… /Claes, Språkrådet
Det var det jag var överallt och hela tiden, så
till den milda grad att det inte gick att sova, ett oxymoron, men trippelt i
sin konfliktbenägenhet. Och den överkryddade självmotsägelsen har varit mitt
enda sätt att komma ifatt bränderna och utplåningen och göra katastrofvarandet
synligt åtminstone till en liten, liten del, låt vara att du nästan alltid ser
det som humor och uppsåtliga groteskerier.
Idiot.
Världen
går sönder inuti dina ögon, men du ser det inte eftersom din seende mun babblar
på om hur du uppskattar min sort och vill bereda den plats i världen, blicken
tjatar blint om tolerans, uppmärksamhet, förståelse, och orden bärs av
sockerfradga och okunskap, de smetar sig fram på våg efter våg av förebråelser.
En mörk, underliggande världssamstämmighet fräser åt mig att jag borde skämmas,
att jag skall vara tacksam som har det så bra… de mina betraktas ju nästan som
vanliga människor, varför anstränger jag mig inte en smula och är social,
medgörlig, glad – hur svårt kan det vara? Omgivningen (du) tycker att jag är en
orättvis formulering, en förolämpning, att jag är en anklagelse som inte har
med vänskap att göra och att jag borde veta bättre när vi känt varandra så
länge, att jag inte skall mata mina vänner med opåkallat dåligt samvete, att
jag är en dålig vän om jag tänker att vi är olika, att jag är elak som säger
att någon är över och någon annan under, att jag producerar olikhet och
ojämlikhet där sådant inte borde finnas. Och när jag försöker förklara blir jag
ombedd att inte dra in dig i resonemanget, alltså, när jag pratar om alla, och jag måste backa och trösta,
ja, nu handlar allt om att du skall
ha det skönt igen.
Min
kropp den har tre kanter.
Tre
kanter har min kropp.
Och
har den ej tre kanter – så är den någon annans.
Den
har spretat i alla tider. Kläderna är varken maskering eller prostetik – de är
slag. Och våld har kroppen alltid längtat efter, tro inte annat. Slipsarna jag
älskade som tonåring när jag drömde om mig själv som en volangrik hudkappa för
Mannen att bära, de slipsarna kändes utmärkta att plocka fram på Snarans Dag,
när än den nu skulle kunna tänkas infalla. Slipssamlingen blev slutligen mycket
stor, sammansyddes till kjolar, klänningar och draperier (jag vet, inte
originellt). Men istället för älsklingen jag sökte med min hungriga,
substanslösa, låtsade-äkta femininitet (ett av många lager denna tunna hud ändå
rymde) uppstod det djuriska… och vackra små huggtänder av glas stack fram ur
sladdriga, fina nosar, ett innanmäte av kräldjurspälsar, uthängande små duktigt
funktionella tarmar slingrande i mängd, diande fåglar, omkringrasslande kedjor
av ätande näbbmöss och söta katter: jag varken innehade eller var vad som
krävdes för att tillhöra könen, för att vara människa, jag var så mycket mer,
för mycket, det var fantastiskt, magi, mirakel, svindel –
Och
pressat till hemlig lek.
Min syster var en mystisk och mytisk människa, full av barsk skönhet och
ritualer jag inte kunde ta del av, inte helt förstå. Jag tycker mig minnas en
viss sorts sminkning, mycket eyeliner, har sedan den tiden alltid älskat
kornblått. Var där ett sammetsband runt halsen? Via dessa portaler mot
kvinnoblivandet kom även rätten till djursällskap: där förekom marsvin, hästar,
en kanin; senare uppträdde getter, kor, katter, hundar, höns. Jag har via min
kära syster sammankopplat forntida smink och skönhetstips (glest förekommande
events även på den tiden) med bondgårdsgöra och lena nosar, ibland fuktiga. Men
smyckena jag åtrådde, inte många, fanns i min morsas skattgömmor.
Djuren var delar av den trekantiga kroppen, djuren var galna och gulliga.
Djuren var min systers djur, inuti min mage.
Djuren utgjorde mitt varande. När de sprang isär och runt på gården föll
jag sönder och omintetgjordes, utan smärta.
Men morsan möjliggjorde en annan för alla dold last:
Jag stal smycken ur riddardrottningens skrin, jag iförde mig den svala
kroppskontrollens rustning och deltog villigt i kroppskulturen: hälsan var i
centrum och det gällde att träna, oftast jogga, jag älskade att springa i
skogen och var en av Artemis prästinnor. Det fanns ett tydligt stråk av
brutalitet i detta: jaktens och fiskets glädje, jag älskade att bryta nacken av
abborrar, älskade att springa efter flyende djur som en hund. Träningskläderna,
insvettade, med diskreta stänk av fiskblod (lax?), försåg världen med tydliga
tillhörighetsdofter. Jag sprang mot Timmertjärn iförd sådan doft och stulna
smycken, visste att porten till kosmos äntligen var funnen. Och mycket riktigt:
plötsligt såg jag horisonten tvärs igenom nu genomskinlig skog, det kuperade
och trolska fuktmörkret till inomkroppsligt landskap löstes upp omkring mig och
grisen slog mig hårt i ansiktet med höger framklöv, skriandet över mig var
sanslöst aggressivt och grisansiktet fyllde himlen, hela rymden, och grisrösten
fräste du skall dö och jag visste att det var sant, jag skulle dö, jag skall
dö, jag dör, det är inte märkvärdigt eller glamoröst alls.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar