Ner
i jordbävningsbuljongen med tyfon och tsunami. Ner i buljongen med guidebok och
vardagsexotism. Ner i buljongen ämnar vi föra udon-nudlar och de små bitar som
lossnat från barnets kropp. SVALGET, i sin hisnande storhet, är ämnet för en
misslyckad kommande experimentroman av Leif Holmstrand och Jonas Örtemark.
Ingen
här i vagnen anar vad som fört dig och mig till Japan; alla tror de rasistiskt överseende
att vi är här för de gulliga klädernas skull. Men yrket behöver detta pansar. Låt
oss döda försiktigt och i smyg, och njuta av den mat som uppstår. Arbetet
genomförs i svekfullt ofta reviderad bloggform. Allt spelar roll och allt kan
saboteras, inkorporeras, sväljas och så vidare. Här presenteras ett avsnitt ur
den ännu föränderliga strömmen av händelser, ord, göranden. Vore roligt om ni
hade plats för utdraget i er tidskrift. Men istället äter vi jättegyoza på
elfte våningen i ett Ikebukurovaruhus, det är för jävla dumt. Och trevligt. Ett
enkelt ställe med äldre klientel, märklig utsikt över knöliga takrör. När vi flår
kaninen ser vi till att de lavendelfärgade utskotten inte vidrör pillerblåsorna,
det är viktigt för bibehållande av friskhet och nyansrikedom.
När hon vände sig bort från de lätt berusade
kunderna var det inte för att Petra på något sätt önskade skona dem från sina ögons
is. Det var bara det att föraktet krympt dessa män ur synfältet och därmed blev
nackens vägg en naturlig slutpunkt. Hon slutade efter en stund att kvarhålla
deras rester i tankarna och blev åter på gott humör. Männen, däremot, var
rasande – och förtvivlade: det enda som tydde på att de verkligen fanns till
inför sig själva var dessa känslor och den bakomliggande förnedring som byggde
upp och stöttade, som treenigt utgjorde av förminskandet, osynliggörandet, utstötandet:
världens grundvalar.
Petra
introducerade sin hand för nya sensationer, genom att med en kvick och mjuk rörelse
sticka ner den i ett högt kärl som innehöll krossad is, vodka och limekött. Där
hittade fingertopparna i sin kittlande, uppskärpta vibrering en smutsig men i
sin nordlandsvinterkyla ej infektuös presentation av oss och av verket/verken, en
handledningsbroschyr att i triumf slita upp ur analt frostat skitmörker och slänga
fram inför en moralistisk akademiker i halvstrikt klänning som tidigare ofta
visat exempel på hur man bäst blandar samman sina egna heterosexuella
avskyfantasmer med etiska, rationella ställningstaganden i befängd självöverskattning,
alltså en i grunden oönskad moderator i vår profetias svårt värkande, långsamma
process, också den en excess i självöverskattning; ja, detta är en tävling.
Petra
överräckte alltså våra korta enkla ingångar, framför allt för att begripliggöra
något av tretimmarsfilmen: ansvar, politik, det vill säga ansvar för läsart och
produktion, säkert något av det väsentliga också: onyttan och smutsen. Filmen,
alltså. Vi fick en beställning av snobbarnas kulturorganisation. Vi skulle
skriva en dialogisk text om konstnärens och konstens roll i samhället, utöver
det: ”fria händer”. En skavande och irriterande förfrågan, säkert viktig att
reflektera över.
Tankarna
cirklade kring påpressade, normgivande påståenden om nytta och uppdrag. Om det
ansvar som tycktes vidlåda det eventuella uppdrag vi som kulturproducenter
innehade. Där fanns bakomliggande krav: identifiera dig, validera dig, berätta
varför du får finnas. Och vi som bara var ute efter att förstöra och få folk
att gå vilse, vad tänkte Petra och världen på egentligen… Hur skulle vi klara oss
ur det här? Det bästa, försökte vi tro, var att tala sanning. Världen är konflikt.
Konsensus är döden. Cis-heterosamhället förstör oss, om inte vi förstör det först.
Samma kan sägas om moralismen, föredömligheten, det representativa.
Och
så försökte vi formulera vad dessa ställningstaganden betydde i praktiken. Arbetet
arvoderades efter överenskommelse, men publicerades aldrig. Vi bearbetade och
tvingade in det hela i en motsägelsefull bok, under tydligt lesbisk pseudonym.
Men ingen av oss var nöjd och vi blev tvungna att omformulera det hela i
filmform.
Det
handlar om idéer och strukturer som havererar och går under, om vardagsförtryck,
om medlöperi, om framtidstro/framtidsmisstro. Vid sidan om själva projektionen:
de knölade textkollagen: högar som scenografi/rekvisita: sopor. Några eventuella ledord: äta, svälta,
svälja, att gå för långt, att slukas, infogning, samlande, gruvhål, uppstötningar,
recept, djuphavsgravar –
Backpackers in their late twenties are sometimes so
amazingly open-minded that they regard even me as a fellow human being. I am
not sure if I have reached their spiritual level, so I think I’ll just continue
with grumpiness and avoiding them at all cost, thank you very much.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar