Och
nu har jag ett redaktionsmöte om varför subversiv kulturexport blomstrar under
konfliktperioder. Vacker musik förresten, bra jobbat, men vad säger den talande
rösten? Är det du eller någon annan som pratsjunger? Är texten en hälsning till
mig, och varför gjorde du den inte begriplig för mig i så fall? Jag lovar att
inte bli arg om det rör sig om kritik. Tycker om rytmiken, de glittrande
melodiskärvorna.
Jag
var lycklig i världens enda egentliga stad. I förrgår var det som allra bäst,
men jag klarar inte av att berätta, jag skulle börja gråta. Det var även en
ljuvlig natt som följde därpå, full av kärlek och kamratskap och de vackraste
av män. Jag älskar mina vänner i städernas stad. Jag saknar dem så ofta. Du
måste träffa dem. Några av dem har redan lärt känna dig utan att du vetat om
det, de vill veta mer, de vill vässa sig mot dig, intensivt, produktivt.
Här
kommer dagens produktion. Det har gått två dagar. Jag förstår inte varför du
plötsligt slutat skriva till mig. Därför har jag nu ägnat mig åt sociologisk
poesi och essäprosa avsedd för en seminariegrupp som jag hatar – i en tysk
rövhålsstad som jag hatar ännu mer. Tänk på att din långvariga tystnad lätt kan
tolkas som likgiltighet.
Jag
tänker såhär: man vet att alla gränser passerats när man till och med tröttnat
på sin egen olycka.
Tack,
jag tycker ditt meddelande är riktigt fint och rart, om än en smula formellt.
Kanske fint och rart just på grund av det formella.
Emellertid
bör jag upplysa dig om att jag är instabil vad gäller självreception. Så: om
jag inte kontinuerligt får min personlighet godkänd och styrkt – alltså i en
pågående, oupphörlig nutid – hamnar jag i outhärdlig övergivenhet. Jag säger
inte detta för att lägga ett blyok av krav på dina axlar, jag vill bara att du
skall behandla mig bättre. Kalla mig egoist om du vill, men det betyder bara
att jag är bräcklig och ensam.
Jag
vet inte svaret på frågan du ställde, det där om själens rikting och eventuella
undergång, men min omedelbara känsla är att vi får svårt med distinktionerna
när vi kommer till en sådan primitiv varelse som jag.
Nej
inte alls. Jag menar inte att du bär något som helst ansvar för mitt
välbefinnande (eller för den depressiva avgrund som äter mig inifrån). Jag
försöker bara så klart och tydligt som möjligt förklara för dig hur mitt psyke
fungerar.
Visserligen
är det inte alls orimligt att se mig som urbergsstark och oknäckbar, jag
förstår verkligen den besvärande och vitt spridda missuppfattningen, men jag
har (vågar jag säga detta, jag vill inte stöta mig med dig) MINST lika
allvarliga psykiska problem som du. Mitt liv blir inte bättre av att jag
självmedicinerar med allt farligare substanser. Det är därför jag sätter min
tillit till dig: allt detta kommer sig av att mitt inre är helt
fragmentariserat och därför beroende av omvärldens stöd.
Hmmmm,
tror att vi måste uppfinna det medeltida rovdjursgapet på nytt, en yttre
kontrollerande vildaste fantasi och blodröd fasa på allas läppar. Vi måste helt
enkelt inympa skräck i befolkningsmaterialet, en ilande panik inför risken att
slukas av straffets och den andra sidans släpande evighet.
Och
andra sidan finns det inget som skadat mig så djupt som mina allra finaste
drömmar, det som i samhället rättfärdigar min existens.
…
Det
finns alltså en orsak bakom min avsky för denna stad där jag tvingas bo. Det
handlar om empatiproblem. Empati är mitt främsta verktyg för att tillverka
livsvisioner och det finns inga empatiska förbindelser här. Ingen inkännande
socialitet. Ingen kärlek. Jag behöver återkonstruera min naturliga relation
till världen som helhet, och den här staden dödar mina möjligheter att göra
just detta.
Det
viktigaste för mig är just nu att återskapa visionen av mig själv som baserad
på strukturella möjligheter givna bara till mig, rumsliga möjligheter,
möjligheter att ta plats, att fista upp ett hål i tidens väv.
Jag
bor i en enorm tristesskyrkogård med miljoner improduktiva människor som
berömmer varandras kreativitet fast ingen någonsin gör något. Klart att mitt
hjärta når upp till det kreativt telepatiska med några få, utvalda individer,
men i övrigt är mitt liv en tröstlös öken av motighet och uppgivenhet.
Jag
menar, ironin som vi föraktar mer än någonsin, var, trots sitt självklara
misslyckande, det sista försöket att kvarhålla en distans till makten, i dag
när alla är assimilerade, uppslukade av den kulturella koprofagin framstår
denna strävan som oförklarlig och löjeväckande. Jag skulle kunna säga att jag
känner en överväldigande sorg över detta, men väljer att avstå. Det enda sättet
att upprätthålla en distans till makten och på så sätt levandegöra sin egen
situation är som Zizek är inne på, att skapa en ny typ av auktoritet som vi
(över huvud taget) kan förhålla oss till.
Olyckans
logik håller mig kvar i paradoxernas hemland: det som för tillfället håller mig
vid liv är det som dödar mig i det långa loppet. Kanske är det en nollpunkt som
saknas (som vanligt), vet inte, men nu behöver jag vila, kom hem sent i natt, i
morse, efter ett av mina vanliga äventyr, skall lämna på dagis om tre timmar.
Och
jag förmår inte lyfta mig ur detta. Jag har till och med konstruerat en hel
personlig ideologi för att rationalisera och begripliggöra denna inre smärta –
som ett erferenhetsredskap, kanske.
I
stunden är det inte uppenbart att det är ångestlindring man är ute efter. Jag
har ofta skadat mig själv för att jag varit uttråkad, trött, av vana, eller för
att inte gå miste om tillfället.
Något
mer om paradoxerna: ju mer jag kämpar för min frihet, desto mer inskränkta blir
mina rörelser, ju mer jag försöker följa mina drömmar desto längre ifrån dem har
jag hamnat. Och skrivandet, hur jävla mycket patetisk jävla fattigdom har inte
det önskat mig?
Men
det märkliga är väl ändå att vi redan har den största av auktoriteter i form av
en apokalyptisk realitet som rusar emot oss, en auktoritet så överväldigande
och ofattbar att den inte tillåts existera inom vårt erfarenhetsområde, kanske
är subjekten trasiga leksaker, kanske finns det inte utrymme för den frihetliga
repressionen inom oss (jag menar allvar), som att vara dömd till att ständigt
irra omkring i sin egen frus vilja, jävla autocorrect, menar givetvis fria
vilja.
Asså
för jävla bakis för att orka läsa allt dedär.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar