Jag är inte lika kär i Dulcolax längre, men
samtidigt som jag hatar smärtorna så älskar jag dem. Det är ju det som är
passionens väsen, så än är romantiken inte död. Dubbelt, eller hur? Jag menar
tvillingparet, de felvuxna organismerna i ditt mörkaste hörn. När allting
släpper känner jag mig ren, så ren. När allting släpper finns en
skräckinjagande glädje till hands som utmanar livet självt, och nog vet jag vem
jag håller på av dem, av oss. Hurra! Nej, det finns verkligen ingen anledning
att ifrågasätta. I dag tog jag mer Dulco än vanligt (tre och en halv). Känner
mig därför snurrig, snurrigare – och det skulle inte vara första gången
jag svimmar, men så illa är det inte. Önskar bara att utflödet skulle
komma igång, gärna för en timme sedan. JAG SÄGER VARJE FÖRÄNDRING INNEBÄR
EN DISTRAKTION OCH SAMTIDIGT EN REFLEXMÄSSIG UPPMÄRKSAMHET DUBBELT ELLER HUR
MEN DEN HÄR DÖDEN ÄR INGET TOMT RUM ATT VILA I BARA ETT INEFFEKTIVT TILLSTÅND
UTAN PRODUKTIONSTIMMAR ELLER ARBETSMINNE KOM IHÅG
(Vi har alla i grunden samma intressen.)
Gårdagen: Det fanns ingen anledning att ifrågasätta
denna nya, oväntade glädje, men jag ville närma mig dess källa. Peter förstod
inte vart mina ord ville föra oss, han ville inte släppa hemmet bara för att
stödja min forskningsiver. Men Lisbeth gick över sin feghets gräns och växte in
i äventyret. Det fanns en skrämmande välvilja inbyggd i dessa skeenden. Låt
vara att fallande berusning dämpat oss alla. [...] Hon och jag klev ut i
förvirringen och trotsade Peters uttalade irritation. Min mun öppnade sig för
hennes ord och vice versa: ut kom orden, den andres ord ur den egna munnen, framlaxerade
och syrliga. Figurer eller varelser stadda i en sorts öppet fokuseringsarbete (ett
spridningsfokus som utgick från varje liten kropp) infann sig odiskutabelt och
intimt, men av oklara skäl: ville de hindra glädjekällans upptäckt? eller
bifalla, aktivt möjliggöra? [...] Den förhöjda uppmärksamhet, vars fält vi som
iakttagare utan betänkligheter gått in i, tycktes utsätta eller ladda mig lika
mycket som mitt seende ville utsätta och ladda föremålen (och med
"föremålen" menar jag De Andra). Lisbeth föreföll oberörd. [...] Här
fanns alltså ett parallellt, mycket stort lugn, som en annan värld på andra sidan
seendets hinna. [...] En vänlig ödslighet. [...] Att modellera kroppar, delar
av kroppar, huvuden. Som gjordes det efter modell: Den Uppmärksamma Relationen.
En delad övergivenhet som i djup koncentration formulerar sig.
Not I, Leif Holmstrand 2013
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar