Frågan är:
Jag föreslår för dig ett vidgat sår som andas och
sjunger, som måste matas med upprepade katastrofer, sylt och honung (en sked
för mamma, en sked för pappa), en blödande hungrig liten subjektsposition som
lever där inne, ett förhäxat foster som slukar allt och förstör omgivningens skördar.
VI SÄGER DEN SOM INNEHAR DET RÄTTA ORDET DEN RÄTTA FORMELN ELLER STÅR I
KORRESPONDENS MED DEN MAKT (KRAFT VÄSEN ANDE) SOM I SAMMANHANGET ÄR VERKSAM
ÄGER HÄRIGENOM MÖJLIGHETEN ATT BEFALLA OMGIVNINGEN Jag vill också vara mat.
(Jag vill också vara med.) Det finns i dag ingen offentlighet att tala om, inte
heller någon fiktion eller verklighet, bara ett själens horror vacui och en bländande medialitet som i
avsaknad av riktningar eller fysikaliska minnesspår inskränker framtiden till
ett permanent nu. Vi fyller pappersark efter pappersark, i ett
hypergrafiskt flöde. Jag önskar att jag befann mig i skrivandet, ett skrivande
fullständigt utan konturer, bara flöde, ren natur, som ett rinnande vatten
under marken.
Svaret är:
jag skulle vilja
påstå att det orimliga börjar i det vardagligt tingsliga, utensilierna,
kaffekoppen, vasen, dammsugaren, toaletten, handfatet, dessa halvt osynliga,
närmast icke-definierade platser, slukhål, som leder blicken och tanken mot en
avgrund. (Jag följer vattnets virvelrörelse genom handfatets avlopp.) Vi slutar
här, en meter från svalgets lockande mörker.
Hjälp mig, det råder förvirring i dessa rader
Skrivandet
cirkulerar oavbrutet kring sitt eget upphörande och skaver mot erfarenheten av
det omöjliga; framför mig ligger en bulkande kropp som genom sitt samtidigt
lockande och motbjudande väsen kommenterar sin egen orimlighet och som rentav
finner njutning i att vara objektet för ett skrivande upplöst i en
denatueringsprocess. (Kan det bli mer av en skrivbordsprodukt frågar jag mig
själv.)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar